ارائه خدمات شنبه تا پنجشنبه 7:30 الی 13:30 

ارائه خدمات شنبه تا پنجشنبه 7:30 تا 14:30

تکامل «زبان اشاره» از گذشته تا امروز

بنا به گفته فدراسیون جهانی ناشنوایان، تقریبا ۷۲ میلیون ناشنوا در جهان وجود دارد که حدود ۸۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و این افراد برای ارتباط با دنیای کلام، از زبانی موسوم به زبان اشاره بهره می‌گیرند؛ زبانی دیداری که تا امروز بیش از ۳۰۰ نوع مختلف از آن در دنیا تکامل یافته است.

تاریخ ثبت شده زبان اشاره، نشان می‌دهد در جوامع غربی از قرن ۱۶ به عنوان یک زبان بصری یا روش‌های ارتباطی گسترش یافته‌است. نوشتن تاریخچه زبان اشاره از آغاز قرن ۱۷ در اسپانیا شروع شد و تا امروز بنا به گفته فدراسیون جهانی ناشنوایان بیش از ۳۰۰ نوع زبان اشاره متفاوت وجود دارد.

روز جهانی زبان اشاره هر سال در 30 سپتامبر گرامی داشته می شود؛ روزی به منظور افزایش آگاهی از اهمیت زبان اشاره به عنوان وسیله ارتباطی و احقاق کامل حقوق افراد ناشنوا. این روز اولین بار در سال ۲۰۱۸ مطرح شد و از سویی دیگر فدراسیون جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۱ در این روز تأسیس شد.

زبان اشاره به طور کامل زبان طبیعی است و از نظر ساختاری متمایز از زبان گفتاری. یک زبان اشاره بین المللی وجود دارد که افراد ناشنوا در جلسات بین المللی و هنگام مسافرت از آن استفاده می کنند.

به گفته سازمان ملل متحد، روز جهانی زبان های اشاره «هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا می بخشد» و تاکید سازمان ملل در به رسمیت شناختن این زبان، نشان دهنده این است که زبان اشاره از نظر وضعیت با زبان های گفتاری برابر است و سازمان ملل در نظر دارد کشورها را ملزم کند تا یادگیری زبان اشاره را تسهیل کرده و هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا دهند.

جوامع ناشنوا در سراسر جهان با موانع قابل توجهی در زمینه تحصیل، اشتغال و مراقبت های بهداشتی روبرو هستند. آنها نیاز به ترجمه کارآمد و مقرون به صرفه دارند تا بتوانند به خدماتی دسترسی داشته باشند که در دنیای شنوا امری بدیهی تلقی می شود.

راهکار اسنپچت برای کمک به ناشنوایان

همچنین به مناسبت هفته بین المللی ناشنوایان، اپلیکیشن اسنپ چت (Snapchat) برچسب های سفارشی و سه لنز AR برای تشویق کاربران ایجاد کرده است.

ویژگی های جدید با ترکیب بازخورد و راهنمایی کارکنان ناشنوا و کم شنوا در این شرکت و با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری بینایی رایانه ای توسعه یافته توسط استارتاپ مجارستانی SignAll که بر فناوری ناشنوایان تمرکز دارد، طراحی شده است. SignAll فناوری توسعه داده که می تواند برای ردیابی حرکات دست و ترجمه زبان اشاره به زبان گفتاری مورد استفاده قرار گیرد.

این شرکت در ماه آوریل برنامه کاربردی تلفن همراه Ace ASL را برای iOS و اوایل این ماه برای اندروید راه اندازی کرد. ویژگی های جدید اسنپ توسط مهندس نرم افزاری که ناشنوا است، انجام شده است.

او انگیزه این کار را مشکل پسرش در یادگیری زبان اشاره اعلام کرد و معتقد است که این فناوری برای این است که به خانواده هایی مانند او کمک شود تا با هم ارتباط برقرار کرده و رشد کنند.

لنزهای AR به کاربران اسنپ چت کمک می کند تا نام خود را به همراه کلمات رایج مانند “دوست داشتن”، “بغل کردن” و “لبخند” استفاده کنند. آنها می توانند تجربیات خو را در گفتگو با سایر کاربران ثبت کرده و به اشتراک بگذارند و همچنین گروه جدیدی از برچسب های Bitmoji وجود دارد که برخی از اصطلاحات را نشان می دهد.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک احتیاج دارید ؟ با ما در ارتباط باشید